מהי בחינת יע”ל?

מבחן יע”ל (“ידע עברית לעולים”) הוא מבחן לבחינת רמת העברית של מועמדים למוסדות השכלה גבוהה בישראל. אבל למה נועדה הבחינה? מה היא כוללת? ומתי ניתן לגשת אליה? כל התשובות ועוד במאמר הבא.

למה נועד מבחן יע”ל?

בחינת יע”ל פותחה במטרה לבחון את רמת השליטה של הנבחנים בשפה העברית, על מנת להעריך את יכולתם להשתלב בלימודים אקדמיים בארץ. ציוני יע”ל משמשים את מוסדות הלימוד וההשכלה הגבוהה בארץ לצורך מיון, סיווג והערכת מועמדיהם ותלמידיהם לפי רמת העברית. 

מי צריך לעבור מבחן יע”ל?

מרבית המוסדות להשכלה גבוהה בישראל דורשים ציון במבחן יע”ל ממועמדים שנבחנו בבחינה הפסיכומטרית בשפה אחרת חוץ מעברית, או לחילופין מכאלו שכלל לא נדרשו להיבחן במבחן הפסיכומטרי אך ניגשו לבחינות הבגרות בשפה שאיננה עברית.

כמה זמן נמשך המבחן ומה הוא כולל?

משך הבחינה הוא כשעה וחצי, והיא מורכבת מארבעה חלקים או פרקים. לכל פרק בבחינה מוקדשות 20 דקות, למעט הפרק הרביעי שלו מוקדשות כ-15 דקת בלבד. סדר השאלות בכל פרק הוא בהתאם לרמת הקושי, כאשר בתחילה יופיעו השאלות הקלות והפשוטות ביותר ולקראת הסוף יגיעו השאלות הקשות והמורכבות יותר.

שלושת הפרקים הראשונים בנויים בצורה של שאלות רבות ברירה (“אמריקאיות”), 22 במספר. השאלות האמריקאיות באות בשלושה סוגים, כאשר כל סוג נועד לבחון סט יכולות אחר. להלן סוגי השאלות:

  1. שאלות השלמת משפטים – בשאלות אלו, יופיע משפט שבו חסרה מילה או כמה מילים. הנבחן נדרש לבחור מבין ארבע התשובות את זו המכילה את המילה שמשלימה את המשפט החסר בצורה המתאימה והטובה ביותר. שאלה זו בוחנת את אוצר המילים של הנבחן.
  2. שאלות ניסוח מחדש – בסוג זה של שאלות, יופיע משפט מסוים והנבחן נדרש לבחור מתוך ארבע אפשרויות את התשובה שתוכנה הוא הקרוב ביותר לתוכן של המשפט המקורי. שאלות אלו בוחנות את יכולת הניסוח של הנבחן. 
  3. שאלות הבנת הנקרא – בשאלות מסוג זה, יופיע קטע קצר בן כמה שורות (לרוב בין 10 ל-20), וילווה במספר שאלות לגבי תוכן הקטע. הנבחן יבחר את האפשרות שמספקת את התשובה הטובה ביותר לשאלה. השאלות הללו נועדו להעריך את רמת הבנת הנקרא של הנבחן.

הפרק הרביעי והאחרון כולל מטלת כתיבת חיבור, כאשר נושא החיבור מוצג לנבחן בתחילת הפרק. במסגרת מטלה זו, הנבחן נדרש לכתוב חיבור באופן מסודר, ברמה גבוהה ובשפה הולמת. פרק זה בודק את יכולת ההבעה בכתב ואת כושר הניסוח של הנבחן.

מתי ניתן להיבחן במבחן יע”ל?

לעיתים קרובות מבחן יע”ל יתקיים באותו היום שבו מתקיימת בחינת הפסיכומטרי בשפות שאינן עברית, ואף מיד בסיומה. כך, הנבחן יכול לסיים את השתי הבחינות ביום אחד. במקרה זה, אין צורך להירשם בנפרד לשתי הבחינות או לשלם בעבור בחינת יע”ל. 

Summary
מהי בחינת יע"ל?
Article Name
מהי בחינת יע"ל?
Description
בחינת יע"ל פותחה במטרה לבחון את רמת השליטה של הנבחנים בשפה העברית, על מנת להעריך את יכולתם להשתלב בלימודים אקדמיים בארץ. לפרטים נוספים
Author
Publisher Name
EasYael Team
Publisher Logo

אולי יעניין אותך גם?

חשיבותן של ערכות התרגול בהכנה לבחינות הכניסה לאוניברסיטאות

אתם רוצים להתחיל ללמוד, כבר החלטתם על מסלול ואפילו התחלתם לפנטז על החיים בקמפוס. ישנו דבר אחד המפריד ביניכם לבין הלימודים, בחינות הכניסה. מדובר על בחינות שנערכות על ידי האוניברסיטאות. זאת הדרך של מוסד הלימודים להחליט מי מבין המועמדים מתאים להתקבל ללימודים. בחלק מן המקרים מדובר על בחינות פסיכוטכניות אשר בוחנות את הידע השפתי והמתמטי

תואר או לימודי תעודה? מה עדיף ב-2024

אנשים שבוחרים במסלול לימודים לתואר ראשון רוצים לפתח את עצמם מקצועית ולהשתלב בשוק העבודה או באקדמיה. ישנם מועמדים רבים לכל מסלול לימודים, היה צורך בדרך לבדוק את התאמתם של המועמדים. זוהי אחת מן הסיבות להקמתו של המרכז הארצי לבחינות והערכה. הוא אחראי על מערך המיונים הכללי בישראל בשביל המועמדים העתידים להיכנס אל המוסדות הגבוהים להשכלה

רוצים להתייעץ איתנו?

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר!

HE
דילוג לתוכן