עוברים בהצלחה! מבחני יע”ל של המרכז הארצי

מהם בכלל מבחני יע”ל של המרכז הארצי ולמה צריך אותם?

ברוב רובן של תכניות הלימוד במוסדות להשכלה הגבוהה בישראל שפת הלימוד היא עברית. במבחני יע”ל המרכז הארצי לבחינות והערכה בוחן את רמת הידע ומידת השליטה בשפה העברית. ידיעת השפה העברית נדרשת לצורך הצלחה בלימודים אקדמיים בארץ, שכן ההרצאות, העבודות וחלק מחומרי הלימוד הם בעברית בלבד. 

ברבים ממוסדות הלימוד הצלחה במבחן יע”ל הוא תנאי לקבלה ללימודים. מוסדות אחרים מבקשים את ציון המבחן לא כתנאי קבלה אלא כתנאי מקדים לרישום ללימודים, שכן הציון שמשמש לקבוע מי מהתלמידים יחויב בלימודי עברית, ואם כן מהו מספר הקורסים הנדרשים ומהי רמתם.

למי מתאים מבחן יע”ל של המרכז הארצי?

במבחני יע”ל של המרכז הארצי לבחינות והערכה, מרבית הנבחנים הם תלמידים ששפת אמם אינה עברית, או תלמידים שעשו את בחינת הפסיכומטרי או את תעודת הבגרות בשפה אחרת. רבים מהנבחנים הם עולים חדשים או אזרחים ששפת אמם היא ערבית. מטרת המבחן היא כאמור להראות למוסד הלימודים המבוקש את רמת העברית, המעידה על מידת היכולת להשלים את הלימודים האקדמאיים לתואר ראשון. 

כיצד ניתן להבטיח הצלחה בבחינה?

למידה מראש היא תנאי להצלחה במבחני יע”ל של המרכז הארצי. משך הזמן שדרוש להכנה למבחן הוא פונקציה של היכולות האישיות, מיומנויות הלמידה והידע הקודם בשפה העברית – פרמטרים שמשתנים באופן טבעי בין אדם לאדם. עם זאת, בהערכה גסה מספיק להתכונן למבחן כחודש עד שלושה חודשים לפני המועד.

איך אפשר להתכונן למבחן יע”ל?

לצורך הכנה למבחני יע”ל המרכז הארצי לבחינות והערכה יצר מאגר של שאלות לדוגמא ומבחני עבר עם פתרונות. מומלץ להיעזר בכלים הללו לצורך ההכנה למבחן. באופן כללי, ישנן שתי שיטות להתכונן לבחינת יע”ל: האחת היא למידה עצמאית עם ספרי לימוד ומאגרי השאלות והבחינות. השנייה היא למידה בקורס הכנה ייעודי, שמתקיימים מספר חודשים לפני מועדי הבחינה במתכונות שונות.

מה חשוב לדעת?

ראשית, מומלץ לבצע היכרות עם הבחינה ולהבין מהו תוכנה, מהו סגנון השאלות הנשאלות ומה מצופה מהנבחן בכל פרק. במבחני יע”ל המרכז הארצי בוחן למעשה כמה יכולות החיוניות להצלחה בלימודים אקדמיים, ביניהן: מיומנויות כתיבה וקריאה, יכולת הבנת הנקרא, אוצר מילים, שליטה בחוקי הדקדוק והתחביר, רמת המשלב הלשוני וכדומה. חשוב להבין את מבנה הבחינה. באופן כללי, המבחן כולל שני חלקים ובהם ארבעה פרקים – שלושה מהם מכילים שאלות אמריקאיות, הרביעי כולל משימת כתיבת חיבור. 

שנית, מומלץ לבדוק מראש כיצד מתנהלת הבחינה: היכן היא תתקיים (האם באופן מקוון או בכיתה פיזית), מהו מיקומה (ניתן לסמן העדפות בטופס ההרשמה), ומה מותר או אסור להביא (עפרונות ומחקים – כן, שעוני עצר רועשים ופלאפונים – לא). מומלץ להתיידד ככל הניתן עם החוקי והנהלים הקשורים למהלך הבחינה.

Summary
עוברים בהצלחה! מבחני יע"ל של המרכז הארצי
Article Name
עוברים בהצלחה! מבחני יע"ל של המרכז הארצי
Description
במבחני יע"ל של המרכז הארצי לבחינות והערכה, מרבית הנבחנים הם תלמידים שעשו את בחינת הפסיכומטרי או את תעודת הבגרות בשפה שאינה עברית. לפרטים
Author
Publisher Name
EasYael Team
Publisher Logo

אולי יעניין אותך גם?

חשיבותן של ערכות התרגול בהכנה לבחינות הכניסה לאוניברסיטאות

אתם רוצים להתחיל ללמוד, כבר החלטתם על מסלול ואפילו התחלתם לפנטז על החיים בקמפוס. ישנו דבר אחד המפריד ביניכם לבין הלימודים, בחינות הכניסה. מדובר על בחינות שנערכות על ידי האוניברסיטאות. זאת הדרך של מוסד הלימודים להחליט מי מבין המועמדים מתאים להתקבל ללימודים. בחלק מן המקרים מדובר על בחינות פסיכוטכניות אשר בוחנות את הידע השפתי והמתמטי

תואר או לימודי תעודה? מה עדיף ב-2024

אנשים שבוחרים במסלול לימודים לתואר ראשון רוצים לפתח את עצמם מקצועית ולהשתלב בשוק העבודה או באקדמיה. ישנם מועמדים רבים לכל מסלול לימודים, היה צורך בדרך לבדוק את התאמתם של המועמדים. זוהי אחת מן הסיבות להקמתו של המרכז הארצי לבחינות והערכה. הוא אחראי על מערך המיונים הכללי בישראל בשביל המועמדים העתידים להיכנס אל המוסדות הגבוהים להשכלה

רוצים להתייעץ איתנו?

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר!

AR
Skip to content