הכנה לבחינת יע”ל: כיצד מתכוננים?

מבחן יע”ל נדרש עבור מי שעשו את בחינת הפסיכומטרי או מבחני הבגרות בשפה שאינה עברית, ומעוניין ללמוד במוסד להשכלה גבוהה בישראל. אבל איך מתוכננים למבחן? להלן כל מה שצריך לדעת על הכנה לבחינת יע”ל.

כיצד מתבצעת הכנה למבחן יע”ל?

ההכנה למבחן יע”ל יכולה להתבצע בשתי דרכים:

  • באופן עצמאי בבית על ידי תרגול ולימוד עצמי. ניתן להיעזר בחוברת תרגילים ובחינות קודמות שאפשר להוריד מאתר המרכז הארצי לבחינות והערכה.
  • באמצעות קורס ייעודי להכנה למבחן יע”ל. הקורס כולל תמהיל של מפגשים פרונטליים ולמידה עצמית עם ספרי לימוד.

מה לומדים בקורס הכנה למבחן יע”ל?

קורסי ההכנה למבחן יע”ל כוללים את כל הנושאים הרלוונטיים לבחינה, תוך שימת דגש על מיומנויות למידה, אסטרטגיות בחינה וטכניקות לניהול זמנים. במהלך הקורס, הנבחנים ירחיבו את אוצר המילים שלהם בשפה העברית וירכשו כלים לקריאה, כתיבה והבנת הנקרא, כמו גם דקדוק ותחביר. הקורס מותאם לפרקים ולסוגי השאלות שיופיעו במבחן.

איך מורכבת בחינת יע”ל?

חלק אינטגרלי מההכנה למבחן יע”ל הוא הבנת הרכב הבחינה ודרישותיה. הבחינה אורכת כשעה וחצי וכוללת ארבעה פרקים, כאשר לכל פרק מוקדשות 15-20 דק’ בלבד. שלושת הפרקים הראשונים כוללים 22 שאלות מרובות ברירה (“שאלות אמריקאיות”), משלושה סוגים: השלמת משפטים, ניסוח מחדש והבנת הנקרא. הפרק הרביעי בבחינה כולל מטלה של כתיבת חיבור על נושא נתון. 

האם קיימת אפשרות בחירה במבחן?

התשובה היא לא. הנבחנים נדרשים לענות על כל השאלות במבחן. במידה ונתקלים בשאלה שלא יודעים את התשובה עליה, מומלץ לנחש, שכן אין הורדת נקודות על תשובות שגויות. 

כמה זמן מומלץ להקדיש לכל שאלה?

מבחינת ניהול זמנים בבחינה, ההמלצה היא להקדיש מספר שניות מסוים לכל סוג שאלות:

  • מומלץ להקצות כ-30 שניות לכל שאלת השלמת משפטים
  • מומלץ להקצות כ-45 שניות לכל שאלת ניסוח מחדש
  • בפרק של הבנת הנקרא, מומלץ להקדיש כ-5 דקות לקריאת הקטע הראשון ולפתרון 4 השאלות שיבואו לאחריו, וכ-6 דקות לקריאת הקטע השני ולפתרון 6 השאלות עליו. 

רצוי לתרגל את חלוקת הזמנים הזו בעת ההכנה למבחן.  

כמה זמן כדאי ללמוד למבחן יע”ל?

משך ההכנה למבחן יע”ל משתנה בין אדם לאדם, שכן היא תלויה ברמת הידע והשליטה של הנבחן בשפה העברית, וכן ביכולות ומיומנויות הלמידה. ההמלצה היא להקדיש כחודש לפחות ללמידה למבחן, אך יש להתאים את אופן ומשך ההכנה לרמת הנבחן. 

מה אפשר, מה כדאי ומה אסור להביא למבחן?

במהלך הבחינה, מותר להשתמש עזרים כמו עפרונות רגילים או מכאניים (“עט-עפרון”), מחקים, מחדדים וסטופר שאינו מצפצף. חל איסור להביא לחדר הבחינה טלפונים ניידים, שעון חכם, סטופר מצפצף, נגן מוזיקה או כל דבר שעשוי להפריע למהלך הבחינה. אין להשתמש בחומרי עזר, לרבות מילון ודפי טיוטה. 

אולי יעניין אותך גם?

חשיבותן של ערכות התרגול בהכנה לבחינות הכניסה לאוניברסיטאות

אתם רוצים להתחיל ללמוד, כבר החלטתם על מסלול ואפילו התחלתם לפנטז על החיים בקמפוס. ישנו דבר אחד המפריד ביניכם לבין הלימודים, בחינות הכניסה. מדובר על בחינות שנערכות על ידי האוניברסיטאות. זאת הדרך של מוסד הלימודים להחליט מי מבין המועמדים מתאים להתקבל ללימודים. בחלק מן המקרים מדובר על בחינות פסיכוטכניות אשר בוחנות את הידע השפתי והמתמטי

תואר או לימודי תעודה? מה עדיף ב-2024

אנשים שבוחרים במסלול לימודים לתואר ראשון רוצים לפתח את עצמם מקצועית ולהשתלב בשוק העבודה או באקדמיה. ישנם מועמדים רבים לכל מסלול לימודים, היה צורך בדרך לבדוק את התאמתם של המועמדים. זוהי אחת מן הסיבות להקמתו של המרכז הארצי לבחינות והערכה. הוא אחראי על מערך המיונים הכללי בישראל בשביל המועמדים העתידים להיכנס אל המוסדות הגבוהים להשכלה

רוצים להתייעץ איתנו?

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר!

HE
דילוג לתוכן